Aktualności

Grudniowa wizyta w Ouklands Catholic School w Wielkiej Brytanii

data publikacji: 15/01/2020

KATEGORIA: Kultura

Celem projektu „Traditions and  modern technology“ jest poznanie krajów europejskich, ich kultury i historii, a także wykazanie podobieństw pomiędzy poszczególnymi narodami. Realizacja projektu odbywa się m.in. poprzez wyjazdy uczniów i kadry nauczycielskiej do państw partnerskich: Finlandia, Węgry, Portugalia, Estonia i Zjednoczone Królestwo. Projekt i tygodniowe wyjazdy młodzieży ze Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Rokietnicy realizowane będą w latach 2017-2020. Budżet projektu opiewa na sumę ponad 95000 złotych (fundusze UE). Uczestnicy projektu otrzymują od Narodowej Agencji grant na realizację mobilności, który pokrywa wydatki związane z podróżą i zakwaterowaniem.

Podczas wyjazdów uczniowie uczestniczą w lokalnych i narodowych świętach, wykorzystują znajomość języka angielskiego oraz poszerzają wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii. W ostatniej mobilności uczestniczyli uczniowie klas ósmych Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Rokietnicy: Oliwier Ziętkiewicz i Paula Żarna. Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Alicja Dworak i Agata Bronikowska. Udział w projekcie wymaga zarówno od uczniów, jak i nauczycieli bardzo dobrej znajomości języka angielskiego.

koordynator projektu
Ewa Lepsza

Mam na imię Oliwier, jestem uczniem Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Rokietnicy. 8 grudnia, na lotnisku Ławica rozpoczęła się największa przygoda mojego życia. W ramach projektu “Traditions and modern technology”, ja i moja koleżanka Paula, pod opieką pani Agaty Bronikowskiej i pani Alicji Dworak, wyjechaliśmy do Wielkiej Brytanii.

Na lotnisku Stansted przywitała nas piękna, słoneczna pogoda. Droga na wybrzeże, do miejscowości Waterlooville zajęła nam dwie godziny. Na miejscu ciepło przywitali nas Julia i Daniel, Brytyjczycy, u których mieszkaliśmy przez tydzień. Pobyt w Portsmouth zacząłem intensywnie – od zwiedzania. Miasto, które było niegdyś ważnym portem marynarki wojennej, dziś obfituje w zabytki. Duże wrażenie zrobiła na mnie futurystyczna wieża Spinnaker Tower o wysokości 170 metrów, ze szczytu której rozciąga się widok na całe miasto.

Podczas pobytu w Wielkiej Brytanii uczestniczyliśmy z Paulą w zajęciach szkolnych. Poznaliśmy wielu uczniów brytyjskiej szkoły, nierzadko różnych narodowości. Wraz z nami byli uczniowie z Finlandii, Estonii, Portugalii i Węgier. Oczywiście oprócz obowiązków szkolnych czekały nas także przyjemności. Codziennie graliśmy przed lekcjami w koszykówkę, a popołudnia spędzaliśmy na spacerach, zakupach i zwiedzaniu. Atmosfera była rewelacyjna.

Pierwszego dnia wszyscy goście piekli po zajęciach szkolnych tradycyjne przysmaki, my zdecydowaliśmy się na pierniki, które wszyscy, łącznie z dyrektorem szkoły, bardzo chwalili.

Kolejnego dnia odbyliśmy podróż w czasie. W Weald & Downland Living Museum poznaliśmy życie na wsi mieszkańców południowo-wschodniej Anglii. Urokliwe, wiekowe wiejskie domy i budynki położone są w pięknym krajobrazie Parku Narodowego South Downs. Na miejscu przygotowano na nas warsztaty z rzemiosła i zielarstwa. Po powrocie do szkoły wzięliśmy udział w świątecznym lunchu. Kuchnia brytyjska nie przypadła mi jednak do gustu, przekonałem się za to do angielskiego humoru. Każdy uczeń otrzymał na zakończenie wieczoru Christmas Crackers. Jest to tradycyjny brytyjski upominek bożonarodzeniowy przypominający duży cukierek, w środku znaleźć można papierową koronę, mały upominek oraz karteczkę z żartem.

W środę wybraliśmy się na wycieczkę do Winchester, aby zobaczyć tradycyjny jarmark bożonarodzeniowy. Świąteczna atmosfera była wszechobecna i udzielała się wszystkim. Popołudnie spędziliśmy, jeżdżąc na łyżwach.

Czwartek był bardzo pracowity, pisaliśmy sprawozdania z wyjazdu i tworzyliśmy kalendarz adwentowy on-line. Nie zabrakło wymiany informacji na temat narodowych tradycji świątecznych i zwyczajów. Tego dnia piekliśmy w szkole tradycyjne brytyjskie ciasteczka o nazwie Mince pie.

Ostatniego dnia wybraliśmy się na przedstawienie „Panto” pt. Alladin w Kings Theatre. Obowiązywał strój świąteczny, ale nieformalny – wszyscy ubrani byli w sweterki ze świątecznym motywem. Przedstawienie było przezabawne, choć był to typowy brytyjski humor.

Uważam, że ten wyjazd był najlepszy w moim życiu. Dzięki niemu poznałem wielu fantastycznych ludzi, z którymi się zaprzyjaźniłem. Obcowałem z kulturą różniącą się od tej, którą znałem do tej pory, zwiedziłem ciekawe i ważne historycznie miejsca.

Z czystym sumieniem i w pełni świadomy mogę polecić przygodę, którą mogłem przeżyć dzięki programowi ERASMUS+

Oliwier Ziętkiewicz, uczeń Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Rokietnicy

Uczestnicy projektu pozujący na tle fontanny i sklepów.

Uczestnicy projektu podczas przedstawienia, ubrani w świąteczne swetry.

Uśmiechnięci uczestnicy projektu wraz z opiekunami (razem 6 osób) prezentujący Christmas Crackers (tradycyjny brytyjski upominek bożonarodzeniowy przypominający duży cukierek, w środku znaleźć można papierową koronę, mały upominek oraz karteczkę z żartem).

Mapa – wyszukiwanie adresów

NEWSLETTER

Dowiedz się pierwszy o nadchodzących imprezach kulturalnych
i wydarzeniach z życia Gminy Rokietnica!