Aktualności

W Urzędzie Gminy Rokietnica potwierdzisz swój PROFIL ZAUFANY

data publikacji: 14/02/2018

KATEGORIA: Komunikaty

eADMINISTRACJA

W Urzędzie Gminy Rokietnica potwierdzisz swój PROFIL ZAUFANY

 

 

Od kilku lat w naszym bezpośrednim otoczeniu, szczególnie związanym z załatwianiem tzw. spraw urzędowych, funkcjonuje termin ePUAP. Można zaryzykować stwierdzenie, iż jest to coraz bardziej popularna forma komunikacji na linii klient – instytucja publiczna. Jak jednak sprawić, by elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) była nie tylko terminem i teorią, ale przynoszącą obustronne korzyści praktyką?

Po pierwsze: ZAUFANIE.

Każda zmiana, znacząco i głęboko ingerująca w nasze przyzwyczajenia, jest na początku trudna do zaakceptowania. Przez lata zdążyliśmy niemal przywyknąć do biurokracji obwarowanej tonami papieru, czerwienią pieczęci, masą czasu i nadszarpniętych nerwów trawionych w urzędach wszelkiej maści. Niemniej uzyskany  z trudem „papier”, jako namacalny i fizyczny, stanowi wciąż niepodważalny dowód „załatwienia” sprawy. Tymczasem dzięki e-usługom można prościej, taniej i przede wszystkim wygodniej. Wystarczy ZAUFAĆ: w możliwości własne i oferowanej nam od kilku już lat ePlatformy.

Po drugie: więcej ZAUFANIA, czyli  dlaczego warto wybrać ePUAP.

W Polsce e-usługi stają się coraz bardziej powszechną i wykorzystywaną formą załatwiania spraw urzędowych przez Internet. Kiedyś trudna do pomyślenia sytuacja braku gotówki w portmonetce i operowania jej plastikowym substytutem uruchamianym przez „dziwny” PIN, nie tylko już nie dziwi, ile stała się normą. Co więcej – zjawisko obejmowania elektronizacją coraz to nowych dziedzin życia jest systematycznie rosnącym trendem. Katalog spraw możliwych do załatwienia bez wychodzenia z domu stale się powiększa.

Dziś, za pomocą ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), można chociażby złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, zarejestrować auto, zawnioskować o świadczenie w ramach Programu 500+, sprawdzić ilość „zaliczonych” punktów karnych, czy zapoznać się z dotyczącymi nas procedurami medycznymi. Coraz więcej instytucji chce systematycznie eliminować nadmiar dokumentów papierowych, zastępując tradycyjną formę kontaktu z klientami formą elektroniczną. Nie da się jednak tego dokonać bez elektronicznej „identyfikacji” nas samych. To zastąpienie „fizycznego” podpisu pod dokumentem, wykonywanego dotąd na papierze i odręcznie, to nic innego jak jego wersja „e”, czyli weryfikowany przez system ciąg informacji o osobie, „zamknięty” w konfiguracji powołanych do życia znaków.

Co jednak zrobić, by w pełni cieszyć się ofertą ePUAP? Pierwszym krokiem jest podjęcie decyzji i ZAUFANIE elektronicznym procedurom. Choć w tej chwili już nie do końca – coraz częściej kontakt przez Internet jest bowiem wymuszany na nas „z góry” – z mocy obligatoryjnych przepisów (dotyczy to choćby obowiązku składania przez VAT-owców druków jpk do Urzędów Skarbowych).

Zarówno suwerenna decyzja każdego z nas, jak i narzucony obowiązek, wymaga wykonania następnego kroku: założenia profilu zaufanego. To całkowicie bezpłatne narzędzie, będące naszym elektronicznym podpisem, dzięki któremu potwierdzamy swoją tożsamość w Internecie i załatwiamy jedną z dostępnych w ten sposób „spraw”.

Po trzecie – konieczna rejestracja.

Formularz rejestracyjny, wypełniany całkowicie on-line, jest na szczęście krótki i wymaga jedynie najbardziej podstawowych danych identyfikacyjnych oraz kontaktowych. W tym celu należy uruchomić komputer i „odpalić” stronę: https://pz.gov.pl/pz/index; następnie wybrać jedną z dwóch możliwych dróg:

  • pierwsza, pozwala założyć profil i potwierdzić go całkowicie elektronicznie i bez wychodzenia z domu, jeśli korzystamy z usług banku posiadającego uprawnienia do weryfikowania naszej tożsamości lub gdy posiadamy certyfikowany podpis kwalifikowany,
  • druga – po wypełnieniu formularza w Internecie, https://pz.gov.pl/pz/register, wymaga następnie udania się do jednego z uprawnionych do potwierdzania naszej tożsamości punktów. Czynności tej należy dokonać w ciągu 14 dni od momentu wypełnienia formularza rejestracyjnego.

Punkty Potwierdzania Profilów ZAUFANYCH znajdują się  na terenie całego kraju. Są to na ogół Urzędy Skarbowe, ZUS-y, Starostwa Powiatowe, czy Urzędy Gmin, które posiadają stosowną CERTYFIKACJĘ Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, wydawaną po spełnieniu określonych prawnych wymogów. Ich lista publikowana jest także w Internecie. Cała „wizyta” w takim punkcie nie jest długa i skomplikowana. Udajemy się do tego z nich, który jest dla nas najbardziej dogodny. Tam musimy wylegitymować się przed uprawnioną osobą  dowodem osobistym lub paszportem i złożyć tylko jeden podpis.

Po czwarte: Profil ZAUFANY.

Reasumując: Profil Zaufany to darmowe narzędzie, które umożliwia m.in. logowanie i składanie podpisu elektronicznego, dzięki któremu można załatwiać określone sprawy urzędowe on-line, w serwisach administracji publicznej, bez wychodzenia z domu.

Miło nam zatem poinformować, iż od 8 lutego 2018 roku, decyzją Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji w Urzędzie Gminy Rokietnica funkcjonuje Punkt Potwierdzania Profilów Zaufanych.

Cieszy nas bardzo fakt, iż możemy zaoferować wszystkim zainteresowanym kolejną „usługę” mogącą realnie wpłynąć na jakość i tempo Państwa obsługi. 

Zapraszamy do Biura Obsługi Interesanta w Urzędzie Gminy Rokietnica, życząc udanych logowań, coraz większej ilości spraw załatwianych bez wychodzenia z domu i satysfakcji – z ZAUFANIA profilowi Zaufanemu.

Pracownicy Referatu Administracyjnego i Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy w Rokietnicy

 

Mapa – wyszukiwanie adresów

NEWSLETTER

Dowiedz się pierwszy o nadchodzących imprezach kulturalnych
i wydarzeniach z życia Gminy Rokietnica!