Aktualności

Tymczasowy profil zaufany

data publikacji: 27/04/2020

KATEGORIA: Pozostałe

Profil Zaufany

Profil Zaufany „standardowo” można założyć  przez bank – możliwość założenia i jednoczesnego potwierdzenia PZ daje 10 największych banków w Polsce. Ich lista znajduje się na stronie www.pz.gov.pl. Dzięki temu, że bank ma nasze dane – nie musimy ich dodatkowo potwierdzać.

WAŻNE! Z tej możliwości można korzystać bez zmian.

Druga możliwość założenia profilu zaufanego to wypełnienie wniosku na stronie www.pz.gov.pl, a następnie wizyta w punkcie potwierdzającym. Takich punktów na terenie całej Polski jest ponad 1500. To urzędy gmin, starostwa powiatowe, poczty, oddziały ZUS czy NFZ. Nie każdy jednak może się tam pojawić.

Tymczasowy PZ

– Tymczasowy PZ, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Różni się jednak tym, że jest ważny trzy miesiące – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Pierwszym i najważniejszym krokiem na drodze do posiadania tymczasowego profilu zaufanego jest wizyta na portalu www.GOV.pl. Tam należy wybrać e-usługę „Załóż profil zaufany”, a w niej – tymczasowy profil zaufany.

Wniosek o tymczasowy PZ

Pierwszym zadaniem będzie ustalenie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika i hasła. Hasło musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny. Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.

Następnie trzeba podać swoje dane:

  • pierwsze i drugie imię (o ile je posiadacie),
  • nazwisko,
  • numer PESEL.

W kolejnym kroku należy podać dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) oraz wybrać termin wideorozmowy. Do jej przeprowadzenia konieczny jest sprzęt (telefon, tablet, laptop) z kamerą i mikrofonem.

Na podsumowaniu wniosku należy sprawdzić wszystkie swoje dane i wysłać wniosek. Na podany numer telefonu wysłany zostanie kod autoryzacyjny. Należy wpisać go w odpowiednie pole i kliknąć „Dalej”.

Na podany adres poczty elektronicznej zostaną wysłane dwie wiadomości:

  • pierwsza – potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany,
  • druga – potwierdzenie wysłania wniosku wraz z jego numerem.

Oto, jak będzie wyglądała wideorozmowa:

  1. Urzędnik zadzwoni i poda numer wniosku. Musi on zgadzać się z tym otrzymanym w wiadomości e-mail.
  2. Na podany adres e-mail zostanie przesłany link do rozmowy video. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku.
  3. Urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.
  4. Profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia PZ zostanie przesłane na wskazany adres e-mail.

Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez trzy miesiące, standardowy – 3 lata. Jeśli ważność tymczasowego PZ dobiegnie końca, należy złożyć wniosek o zwykły profil zaufany.

Źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-profil-zaufany–juz-jest

Mapa – wyszukiwanie adresów

NEWSLETTER

Dowiedz się pierwszy o nadchodzących imprezach kulturalnych
i wydarzeniach z życia Gminy Rokietnica!