Aktualności

Savoir-vivre, przestarzałe zasady czy ponadczasowe wartości?

data publikacji: 25/03/2019

KATEGORIA: Kultura

Gmina Rokietnica wraz ze Stowarzyszeniem „Instytut Przestrzeni Publicznej”  rozpoczęły realizację warsztatów edukacyjnych dla młodzieży i dzieci szkół podstawowych pt. „Savoir vivre – mój sposób życia”. Zajęcia odbywają się w klasach I – III w Rokietnicy, Napachaniu i Mrowinie.

Jednym z powodów, dla którego wielu młodych ludzi niewiele wie o zasadach savoir vivru, jest to, że nigdy nie nauczyli się ich w domu rodzinnym. Stąd Instytut Przestrzeni Publicznej przygotował program edukacyjny skierowany do trzech grup wiekowych:

– szkoła podstawowa klasy I – „Hektor i przyjaciele

– szkoła podstawowa klasy II – III – IV – „Savoir-vivre, nasza codzienność

– szkoła podstawowa klasy V–VIII – „Savoir-vivre, mój sposób życia

– gimnazja i licea klasy I-III – „Savoir-vivre, mój sposób życia

i skutecznie realizuje zajęcia od 2014 roku na terenie Powiatu Poznańskiego. Już 9000 dzieci wzięło udział w warsztatach.

Podczas spotkań z młodzieżą wielokrotnie zadawaliśmy pytanie, co znaczą słowa „savoir vivre”. Otóż ok. 3% pytanych wiedziało i znało w części zasady i zagadnienia z tym związane.

Słownikowe znaczenie tych słów jest następujące:

„Savoir-vivre (fr. savoir – wiedzieć, vivre – żyć; „znajomość życia”) – ogłada, dobre maniery, bon-ton, konwenans towarzyski, znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzecznościowych funkcjonujących w danej grupie.”

Inaczej jest to „Sztuka Życia”, która nadaje naszemu codziennemu życiu Smak, Głębię i Wielkość.

Należy podkreślić, iż savoir vivre jest uwarunkowany kulturowo, a więc różni się od siebie w zależności od regionu świata.

Sądzę, iż nie podlega dyskusji fakt, że dobrych manier należy uczyć już od najmłodszych lat i że to z pewnością istotny element wychowania każdego człowieka oraz jeden z wyznaczników jego kultury osobistej. Ta nauka daje większą pewność siebie, która bierze się z faktu znajomości dopuszczalnych sposobów reakcji w różnych sytuacjach życiowych oraz podnosi skuteczność naszych działań społecznych.

Rodzice i opiekunowie często odkładają naukę zasad dobrego wychowania na przyszłość. Nic bardziej mylnego. Łatwiej jest wpajać dobre zasady od najmłodszych lat, niż w przyszłości oduczać złych przyzwyczajeń. Znajomość zasad dobrego wychowania sprawia, że nasze kontakty z innymi stają się bardziej przyjazne, harmonijne, a przez to podejście otaczających nas ludzi pełne szacunku i pozytywnego nastawienia. Dobre wychowanie to nie sztuczne i wymuszone zasady lecz życzliwy stosunek do innych.

Poprzez udział w zajęciach uczniowie przyswajają sobie między innymi wiedzę na temat form grzecznościowych obowiązujących w miejscach publicznych, jak bezpiecznie oraz kulturalnie się w nich poruszać, jednocześnie rozumiejąc i mając na względzie potrzeby osób niepełnosprawnych. Poznają formy powitania, pożegnania i przedstawiania. Potrafią wymienić i rozumieją rolę zasad rządzących savoir-vivre, takich jak: punktualność, zasada tolerancji, zasada starszeństwa, dyskrecji czy uszanowania prywatności. Ważnym elementem wychowania jest nauka zachowania się przy stole, w tym także takiej umiejętności jak nakrywanie do stołu.

Każdy z nas niejednokrotnie zastanawiał się czy savoir-vivre jest przydatny w naszej codzienności.

W czasach, kiedy tak ogromne znaczenie odgrywa zdobycie dobrego wykształcenia, ciekawej pracy oraz rozwój kariery zawodowej zapominamy o czymś tak istotnym jak dobre wychowanie. Tymczasem stosowanie zasad savoir-vivre jest jednym z najważniejszych wyznaczników profesjonalizmu – nie zaś ekstrawagancją.

Należy dodać, iż oprócz wiedzy nabytej w sposób interaktywny na warsztatach prowadzonych przez Instytut Przestrzeni Publicznej uczestnicy otrzymują dyplomy i certyfikaty oraz autorskie publikacje.

Władysław Harasimowicz
Instytut Przestrzeni Publicznej

Mapa – wyszukiwanie adresów

NEWSLETTER

Dowiedz się pierwszy o nadchodzących imprezach kulturalnych
i wydarzeniach z życia Gminy Rokietnica!

REGULAMIN