KATEGORIA: Inwestycje
12 października 2016 r. została zaprezentowana przez architektów robocza wersja koncepcji zagospodarowania terenu dworca w Rokietnicy. Zlecona przez Urząd Gminy, jest pierwszym ważnym krokiem realizacji projektu w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitarnej. Gmina Rokietnica, tak jak pozostałe samorządy zrzeszone w Metropolii Poznań, chcąc zostać beneficjentem środków unijnych, zakontraktowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w WRPO w kwocie 108 mln euro, ma za zadanie zbudowanie węzła przesiadkowego w Rokietnicy.
Co kryje się pod tym pojęciem? To wypracowany wspólnie element modelu funkcjonowania transportu zbiorowego na obszarze Metropolii Poznań, którego osią ma zostać kolej. O tym, że nie jest to projekt wyssany z palca świadczą fakty. Jak mówią dane opracowane przez samorząd województwa wielkopolskiego do Poznania codziennie dojeżdża autami ok. 60 tys. osób. Skutkiem są gigantyczne korki, czas spędzony bezsensownie w samochodzie, spora pozycja na zakup paliwa w domowym budżecie oraz degradacja środowiska. Już dziś wielu uzależnionych życiowo od dojazdów przesiada się na zbiorowy transport. Obraz ok. 70-80 samochodów zostawianych codziennie na parkingu przed dworcem w Rokietnicy mówi sam za siebie. Pociągiem już dziś jest taniej i po prostu szybciej. Koncepcja kolei aglomeracyjnej i budowy integralnie z nią związanych węzłów przesiadkowych idzie jeszcze dalej. Połączenia w promieniu do 50 km od Poznania mają być co pół godziny. Ich zaletą będzie regularność odjazdów, zwłaszcza w godzinach komunikacyjnego szczytu oraz przelotowość: kursy kolei metropolitarnej nie będą się kończyć na stacji Poznań Główny, ale przebiegać przezeń „przelotowo” – do kolejnych miejscowości w ramach jednego systemu.
Dalszą zachętą do ograniczenia korzystania z samochodu lub całkowitej zeń rezygnacji na rzecz transportu zbiorowego mają być wspomniane węzły przesiadkowe przy poszczególnych stacjach kolejowych. W ramach wspólnego projektu ma być ich aż 40. Nowe, zlokalizowane w 22 gminach poznańskiej metropolii i przez nie zbudowane, mają być miejscem, na którym będzie można zostawić samochód, wygodnie przesiąść się na pociąg, autobus i rower. To tu jednak muszą powstać parkingi dla samochodów (w Rokietnicy na 150 miejsc), rowerów, podjazdy dla autobusów, wygodne dworce z poczekalniami, toaletami, czytelny system informacji o połączeniach, a uzupełniająca całość przestrzeń zachęcać funkcjonalnością i estetyką małej architektury, przejść, dojazdów, dawać podstawowy pakiet usług. Kolejnym krokiem będzie musiał być oczywiście integrujący całą komunikację wspólny bilet.
Czas na realizację tych planów nie jest długi. Dostępność unijnych funduszy zamyka bowiem rok 2020. Dodatkowym utrudnieniem jest konieczność współdziałania przy realizacji tego projektu wielu podmiotów. Najważniejszym jest PKP PLK – gestor linii kolejowej. Tą związaną z Rokietnicą jest linia E-59 z Poznania do Szczecina. Po długich dwóch latach przygotowań udało się wreszcie pójść do przodu. Jest projekt modernizacji linii i podpisana 30 maja tego roku umowa na unijne dofinansowanie (1,85 mld zł). PKP PLK całkowicie wymieni ok 200 kilometrów torów, przebuduje mosty i wiadukty oraz urządzenia sterowania ruchem. Przebudowane mają zostać wszystkie perony: zakłada się ich podwyższenie, wyposażenie w nowe oświetlenie, informację pasażerską, wiaty oraz dostosowanie do osób o ograniczonej mobilności. Na całej trasie działać ma europejski system sterowania ruchem, co przy planowanym zwiększeniu prędkości połączń ze 120 do 160 km/h i docelowym skróceniu czasu podróży o 30 minut, pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo. Wartość zaplanowanych prac, łącznie z dofinasowaniem unijnym, szacowana jest na około 2,2 miliarda zł.
Co jako gmina w ramach tych zmian już zrobiliśmy?
O wszystkich krokach, terminach i formach konsultacji będziemy na bieżąco informować.
Uruchamiamy także kontakt elektroniczny w sprawie zagospodarowania terenu wokół dworca w Rokietnicy. Piszcie na adres: urzad@rokietnica.pl koniecznie z dopiskiem „CZAS NA DWORZEC W ROKIETNICY”
Rysunki: robocza wersja koncepcji zagospodarowania terenu wokół dworca w Rokietnicy
O dworcu w Rokietnicy pisaliśmy w Rokickich Wiadomościach nr 1/2016 str. 4-5; wersja elektroniczna: http://bip.rokietnica.pl/public/get_file_contents.php?id=348211
Dowiedz się pierwszy o nadchodzących imprezach kulturalnych i wydarzeniach z życia Gminy Rokietnica!
regulamin Akceptuję warunki regulaminu