Aktualności

POWSTAJE KONCEPCJA BUDOWY DWORCA I WĘZŁA PRZESIADKOWEGO W ROKIETNICY

data publikacji: 03/11/2016

KATEGORIA: Inwestycje

12 października 2016 r. została zaprezentowana przez architektów robocza wersja koncepcji zagospodarowania terenu dworca w Rokietnicy. Zlecona przez Urząd Gminy, jest pierwszym ważnym krokiem realizacji projektu w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitarnej. Gmina Rokietnica, tak jak pozostałe samorządy zrzeszone w Metropolii Poznań, chcąc zostać beneficjentem środków unijnych, zakontraktowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w WRPO w kwocie 108 mln euro, ma za zadanie zbudowanie węzła przesiadkowego w Rokietnicy.

Co kryje się pod tym pojęciem? To wypracowany wspólnie element modelu funkcjonowania transportu zbiorowego na obszarze Metropolii Poznań, którego osią ma zostać kolej. O tym, że nie jest to projekt wyssany z palca świadczą fakty. Jak mówią dane opracowane przez samorząd województwa wielkopolskiego do Poznania codziennie dojeżdża autami ok. 60 tys. osób. Skutkiem są gigantyczne korki, czas spędzony bezsensownie w samochodzie, spora pozycja na zakup paliwa w domowym budżecie oraz degradacja środowiska. Już dziś wielu uzależnionych życiowo od dojazdów przesiada się na zbiorowy transport. Obraz ok. 70-80 samochodów zostawianych codziennie na parkingu przed dworcem w Rokietnicy mówi sam za siebie. Pociągiem już dziś jest taniej i po prostu szybciej. Koncepcja kolei aglomeracyjnej i budowy integralnie z nią związanych węzłów przesiadkowych idzie jeszcze dalej. Połączenia w promieniu do 50 km od Poznania mają być co pół godziny. Ich zaletą będzie regularność odjazdów, zwłaszcza w godzinach komunikacyjnego szczytu oraz przelotowość: kursy kolei metropolitarnej nie będą się kończyć na stacji Poznań Główny, ale przebiegać przezeń „przelotowo” – do kolejnych miejscowości w ramach jednego systemu.

Dalszą zachętą do ograniczenia korzystania z samochodu lub całkowitej zeń rezygnacji na rzecz transportu zbiorowego mają być wspomniane węzły przesiadkowe przy poszczególnych stacjach kolejowych. W ramach wspólnego projektu ma być ich aż 40. Nowe, zlokalizowane w 22 gminach poznańskiej metropolii i przez nie zbudowane, mają być miejscem, na którym będzie można zostawić samochód, wygodnie przesiąść się na pociąg, autobus i rower. To tu jednak muszą powstać parkingi dla samochodów (w Rokietnicy na 150 miejsc), rowerów, podjazdy dla autobusów, wygodne dworce z poczekalniami, toaletami, czytelny system informacji o połączeniach, a uzupełniająca całość przestrzeń zachęcać funkcjonalnością i estetyką małej architektury, przejść, dojazdów, dawać podstawowy pakiet usług. Kolejnym krokiem będzie musiał być oczywiście integrujący całą komunikację wspólny bilet.

Czas na realizację tych planów nie jest długi. Dostępność unijnych funduszy zamyka bowiem rok 2020. Dodatkowym utrudnieniem jest konieczność współdziałania przy realizacji tego projektu wielu podmiotów. Najważniejszym jest PKP PLK – gestor linii kolejowej. Tą związaną z Rokietnicą jest linia E-59 z Poznania do Szczecina. Po długich dwóch latach przygotowań udało się wreszcie pójść do przodu. Jest projekt modernizacji linii i podpisana 30 maja tego roku umowa na unijne dofinansowanie (1,85 mld zł). PKP PLK całkowicie wymieni ok 200 kilometrów torów, przebuduje mosty i wiadukty oraz urządzenia sterowania ruchem. Przebudowane mają zostać wszystkie perony: zakłada się ich podwyższenie, wyposażenie w nowe oświetlenie, informację pasażerską, wiaty oraz dostosowanie do osób o ograniczonej mobilności. Na całej trasie działać ma europejski system sterowania ruchem, co przy planowanym zwiększeniu prędkości połączń ze 120 do 160 km/h i docelowym skróceniu czasu podróży o 30 minut, pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo. Wartość zaplanowanych prac, łącznie z dofinasowaniem unijnym, szacowana jest na około 2,2 miliarda zł.

Co jako gmina w ramach tych zmian już zrobiliśmy?

  1. na etapie uzgodnień wynegocjowano z PKP PLK lokalizację przejść podziemnych na perony; Gmina opowiedziała się również za likwidacją punktu przeładunkowego dla transportu towarowego, który już dziś jest poważną uciążliwością dla pasażerów, targowiska i okolicznych mieszkańców;
  2. zaawansowane są rozmowy na temat przejęcia od PKP terenów przylegających do dworca i związanej z nią infrastruktury (m.in. budynek starego dworca i budynki przyległe, tzw. rampa, stara parowozownia);
  3. w przygotowanym przez Metropolię Poznań planie zagospodarowania przestrzennego dla działania Kolei Metropolitarnej, zgodnie z przygotowywaną przez Gminę koncepcją architektoniczną zagospodarowania terenu dworca, wpisano lokalizację nowego pawilonu dworca, modernizację starego dworca, lokalizację ścieżek rowerowych (przy torach przed przejazdem kolejowym od strony ul. Obornickiej oraz nad linią obecnego dworca), rozwiązań komunikacyjnych (ronda, zatoki autobusowe, parkingi dla samochodów P&R i K&R, parking rowerowy), zaproponowano dla fragmentu ul. Dworcowej postać ślepej ulicy z placem nawrotu oraz stworzenie w tym miejscu tzw. przestrzeni miejskiej (zieleń, ławki, ścieżki), pozostawiono teren na targowisko z dwoma propozycjami lokalizacji;
  4. zaproponowano budowę nowego obiektu dworca umożliwiającego bezpośrednie korzystanie z dojścia na perony w nowej lokalizacji zaprojektowanej przez PKP (zostały znacznie przesunięte od budynku obecnego dworca);
  5. uzgodniono koncepcję modernizacji starego budynku dworca (warunek konieczny w ramach projektu Kolei Metropolitarnej): likwidacja szpecących przybudówek, rewitalizacja elewacji, wprowadzenie dodatkowych funkcji użytkowych (biurowa, usługi kulturalne, usługowe takie jak handel, gastronomia, edukacja itp.);
  6. zaproponowano nowe funkcje dla budynku starej parowozowni (usługi, kultura, handel) i wytworzono w projekcie w związku z tym dodatkowy plac przed budynkiem;
  7. wszystkie powyższe rozwiązania znalazły się w wersji roboczej koncepcji zagospodarowania terenu dworca w Rokietnicy, która gotowa będzie do końca 2016 r.
  8. na jej podstawie, po konsultacjach z mieszkańcami planowanymi na początek 2017 r., zostanie opracowany Program Funkcjonalno-Użytkowy. To dokument niezbędny do aplikowania o środki unijne w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych (tzw. ZIT-y), na których realizację (węzły przesiadkowe w gminach Metropolii) została zakontraktowana w WRPO kwota 108 mln euro;
  9. Gmina Rokietnica zamierza złożyć wniosek na budowę węzła przesiadkowego w Rokietnicy w ramach ZIT-ów w konkursie planowanym przez Urząd Marszałkowski na I poł. 2017 r.

O wszystkich krokach, terminach i formach konsultacji będziemy na bieżąco informować.

Uruchamiamy także kontakt elektroniczny w sprawie zagospodarowania terenu wokół dworca w Rokietnicy. Piszcie na adres: urzad@rokietnica.pl koniecznie z dopiskiem „CZAS NA DWORZEC W ROKIETNICY”

Rysunki: robocza wersja koncepcji zagospodarowania terenu wokół dworca w Rokietnicy

O dworcu w Rokietnicy pisaliśmy w Rokickich Wiadomościach nr 1/2016 str. 4-5; wersja elektroniczna: http://bip.rokietnica.pl/public/get_file_contents.php?id=348211

Mapa – wyszukiwanie adresów

NEWSLETTER

Dowiedz się pierwszy o nadchodzących imprezach kulturalnych
i wydarzeniach z życia Gminy Rokietnica!

REGULAMIN